Publicat per

Entre carrers i diàlegs: una trobada inusual

Entre carrers i diàlegs: una trobada inusual
Publicat per

Entre carrers i diàlegs: una trobada inusual

Encara recordo amb detall aquella tarda de fa uns anys, quan vaig decidir fer una passejada per Barcelona. Vaig recórrer el meu…
Encara recordo amb detall aquella tarda de fa uns anys, quan vaig decidir fer una passejada per Barcelona. Vaig…

Encara recordo amb detall aquella tarda de fa uns anys, quan vaig decidir fer una passejada per Barcelona. Vaig recórrer el meu barri sencer, Gràcia, de dalt a baix, observant els peculiars cartells de la zona. De fet, vaig baixar tant els seus carrers que vaig arribar a Jardinets i,  ja sortint del barri, vaig continuar baixant Passeig de Gràcia fins a arribar al centre històric de la ciutat.

A les Rambles, vaig comprar el diari El Periódico, i em va atraure un article titulat “Gràcia, territori xamànic (i holístic)”, que prometia revelar aspectes interessants del meu propi barri. Després d’aquella llarga caminada, volia prendre un descans al conegut Cafè de l’Òpera, espai amb una llarga tradició de tertúlies, sopars i reunions culturals, just davant del Teatre del Liceu.

En entrar, vaig tenir una sensació peculiar; em van cridar l’atenció tres ombres que semblaven estar dialogant. Tenien, a la taula, el mateix diari que jo portava a les mans. Aquells homes s’assemblaven molt a Weber, Durkheim i Marx, era com si haguessin viatjat en el temps per poder compartir les seves reflexions.

Amb curiositat, em vaig asseure ben a prop seu per escoltar discretament la seva conversa. La primera veu que es feia sentir era la de Karl Marx:

  • El conjunt d’aquestes relacions de producció forma l’estructura econòmica de la societat, la base real sobre la qual s’aixeca la supraestructura jurídica i política i a la qual corresponen determinades formes de consciència social. El mode de producció de la vida material determina el caràcter general dels processos de la vida social, política i espiritual. No és la consciència de l’home el que determina el seu ésser sinó, al contrari, l’ésser social allò que determina la seva consciència. En atènyer una determinada fase de desenvolupament, les forces productives materials de la societat topen amb les relacions de producció existents o, allò que no n’és més que l’expressió jurídica, amb les relacions de propietat dins les quals s’han desenvolupat fins aleshores. De formes de desenvolupament de les forces productives, aquestes relacions n’esdevenen les traves. S’obre llavors un període de revolució social. En canviar la base econòmica, es transforma, més o menys ràpidament, tota la immensa supraestructura erigida sobre ella.

Semblava estar citant un fragment de la seva obra Contribució a la crítica de l’economia política. A què venia tot això? Jo vaig continuar prestant tota l’atenció que aquella situació mereixia. Marx, mirant fixament l’article de El Periódico sobre el barri de Gràcia, va continuar parlant:

  • Vull dir, que aquest compte de Twitter, @barridegrillats, mostra les tensions i contradiccions del model de producció del barri de Gràcia. Com ja vaig expressar a la “Contribució a la crítica de l’economia política” el 1858, les relacions de producció configuren l’estructura econòmica de la societat, la base real que sosté la supraestructura jurídica, política i les formes de consciència social.

Weber, amb un somriure, va comentar:

  • Marx, estic d’acord que les forces productives i les relacions de producció estan en constant interacció, però no podem simplificar-ho tot únicament a una base econòmica, cal ampliar la nostra perspectiva sociològica per a no quedar-nos únicament amb una concepció materialista. La modernitat ha substituït molts dogmes i doctrines per altres visions i creences més científiques, en un procés de racionalització. Igualment, les persones continuen buscant significat i connexió, però d’una manera més individualitzada i raonada –assenyalant el cartell de Teràpia vibracional de l’article, va continuar la seva explicació–. Per exemple, aquests cartells de Gràcia semblen estar raonant els seus models de negoci, necessiten justificar-se.
  • Sí, Weber –Va afirmar Marx–. De fet, en els cartells que es veuen a l’article de El Periódico s’observa clarament la interacció entre aquesta base econòmica i la supraestructura. D’aquí que afegeixin la paraula “conscient” a serveis de consum tradicionals, com la perruqueria, per a mantenir el sistema capitalista en acord amb les exigències socials.

Durkheim, amb to crític, va comentar:

  • Doncs jo no puc evitar veure-ho com una expressió de la solidaritat social, una resposta a l’anomia i a la desorganització col·lectiva que continua havent-hi en aquest segle. Hi ha una clara falta de normes socials, els valors socials s’estan desintegrant… Això provoca una visible falta d’orientació i cohesió social. De fet, aquesta necessitat de buscar significats i connexions podria ser una manera de restablir alguns vincles socials perduts. No? –Va preguntar Durkheim, buscant aprovació.
  • Comparteixo la teva preocupació, Émile –va afegir Weber–. De fet, aquesta manifestació de la solidaritat social que veus també es pot entendre com una resposta a la racionalització que he comentat. Les persones busquen significat en noves formes d’expressió cultural, i això podria ser una reacció a la pèrdua de significat de les creences tradicionals. Aquestes pràctiques i credos són noves formes de donar-se un significat personal i de trobar orientació en un món cada vegada més complex.

Marx començava a canviar la seva expressió facial mentre responia a Weber:

  • Tot això és una manifestació de l’alienació que el capitalisme implica i que s’expandeix a tots els àmbits de la vida quotidiana. És a dir, les persones busquen significat i connexió precisament perquè se senten alienes al procés de producció i als resultats del seu propi treball i esforç, i en conseqüència, desconnectades de la seva pròpia essència humana.

Weber, sense fer cas a la lleugera tensió que s’estava formant, va respondre a Marx:

  • La tendència cap a la racionalització de la vida quotidiana i la pèrdua de significat que justifiques amb l’alienació, també la interpreto com una resposta a la creixent complexitat de la societat actual. Precisament, en el segle XXI, tot és més complex i el sistema econòmic es basa tant en la producció industrial com la de serveis. En aquesta situació de desencant del món i pèrdua de significat místic, les persones, a través dels serveis, poden aconseguir noves formes de trobar sortida a aquestes mancances.

Durkheim estava molt atent a les paraules de Weber i Marx. Després d’una pausa curta, va dir:

  • Exactament, Weber –va aprovar Durkheim–. Aquest desencant del món és un aspecte molt rellevant, i afecta directament la cohesió social. El “territori holístic” que observem a Gràcia és, en part, una resposta contemporània a aquest desencantament que comentes, una manera de recuperar alguna cosa que s’ha perdut. La interconnexió global existent en aquest segle, la divisió del treball i aquesta racionalització que proposes han ofert noves oportunitats i negocis, però també han facilitat la pèrdua de les formes clàssiques de cohesió social i vida comunitària.
  • Crec que a aquesta interconnexió global ara se li diu globalització, no? –Va preguntar Marx.– Doncs no puc evitar veure-ho com una extensió dels processos que he destacat abans. Com una extensió de la interacció complexa entre l’econòmic, el social i el cultural, en què les relacions de poder juguen un paper clau. Les forces productives, impulsades pel capitalisme, sobrepassant fronteres nacionals per interconnectar-se…
  • Exactament, Karl –digué Weber—. Però la globalització no és només una qüestió econòmica; és un fenomen que afecta tots els àmbits de la vida, inclosos els aspectes socials i culturals. La globalització, la burocratització i la racionalització no només configuren la vida quotidiana, sinó que també condicionen les formes en què les persones busquen transcendència i significat. Les noves creences i pràctiques que es reflecteixen en els cartells que fotografia el guionista que porta el compte de Twitter, @barridegrillats, són una resposta a aquesta nova realitat, una manera de trobar connexió entre tanta pèrdua de “màgia” i de significats místics.

Durkheim va fer una pausa dramàtica d’uns cinc segons per donar-li intensitat al diàleg i processar les aportacions dels seus companys. Col·locant-se bé les ulleres, va afegir, arquejant les celles:

  • Això també presenta reptes a la cohesió social. Mentre les connexions globals ofereixen oportunitats, també poden generar sentiments d’alienació i anomia. És un canvi profund en la manera com les comunitats es relacionen. Pel que veig, l’evolució de la societat del segle XXI presenta una tendència creixent cap a la divisió del treball, generant una interdependència personal més marcada. Aquest fenomen, que jo anomeno solidaritat orgànica, explica la diversitat de funcions i rols que les persones desenvolupen en aquest teixit social. Les dinàmiques socials i culturals que podem observar a Gràcia podrien ser interpretades com una manifestació contemporània d’aquesta necessitat de cohesió social. La diversitat d’opcions d’activitats i negocis al barri mostra la cerca de cohesió i significat a través de diferents experiències i formes d’expressió –Durkheim va mirar directament a Marx i va continuar parlant–. En aquest sentit, la interdependència actualment no només es manifesta a través sistemes econòmics de producció material, també es manifesta en la pluralitat de formes en què la gent s’implica i contribueix a la vida social i comunitària, el que Weber ha denominat “serveis”.

Weber, atent a cada paraula d’Émile, assentia amb interès, igual que jo.

  • Émile, trobo molt interessant la manera de veure aquesta interdependència com una expressió de cohesió social –va afirmar Weber­–. Penso que aquesta interconnexió global que destaquem influeix directament en els àmbits socials i culturals. Això, entès conjuntament amb els processos de racionalització, també pot accentuar la individualització i la percepció particular de l’autonomia personal.
  • I aquesta individualització també pot vulnerar la integritat dels valors socials, obrint el pas a l’anomia, a la falta de normes socials estructurades –va afegir Durkheim.
  • Aquesta cerca de significat, aquesta solidaritat orgànica que descriu Durkheim, no deixa de ser una reacció als reptes que el mateix sistema crea. Una resposta a la falta de consciència de classe –afegí Marx en un to crític–. Cal qüestionar a fons el sistema que condueix a aquesta realitat.
  • És cert, Karl –va dir Weber acompanyat d’un gest de comprensió–. Qüestionar el sistema és molt important. Tot i això, hem de reconèixer que les formes de cohesió social i de significat també evolucionen.

Marx es va desconnectar de la conversa. Va centrar la seva atenció en el grup de joves situats a la caixa del restaurant, que semblaven estar enfrontant-se a un dilema sobre el compte del sopar. Alguns volien repartir el cost total entre tots, mentre que altres insistien a pagar només el que havien consumit individualment.

Marx necessitava saber com es resolia el dilema del compte. Atrets per la seva actitud, Weber i Durkheim també van acabar observant com el grup d’amics debatia sobre la justícia en la divisió de despeses. Mentrestant, Weber va continuar la seva reflexió:

  • Mireu –va dir fixant-se en la caixa del local–, la situació d’aquests joves il·lustra l’evolució i la racionalització que comento. La gent ja no està disposada a seguir hàbits socials sense raó: volen una justificació racional, fins i tot en qüestions tan habituals com aquesta. Almenys, aquesta situació podrà resoldre’s sense una gestió burocràtica que pugui vulnerar el procés democràtic. –va afegir amb un to crític i sarcàstic.
  • La presa de decisions per a resoldre el dilema podria facilitar-se amb solidaritat mecànica, ja que actua com una força cohesionant, si els membres d’aquest grup de joves comparteixen valors i normes comunes. –Va afegir Durkheim, seguint el fil de Weber.

El diàleg d’aquests tres pensadors clàssics de la sociologia cada cop em semblava més interessant. Tots tres aportaven perspectives clau sobre la relació entre les dinàmiques socials i econòmiques. Les seves veus ressonaven en tota la sala, però sobretot en el meu cap. Era com si el passat s’enfrontés cara a cara amb el present, debatent sobre fenòmens socials que la societat contemporània afronta. Jo continuava asseguda, absorbida per aquest diàleg.

Marx es va aixecar per anar al lavabo. Quan va passar a prop meu, em vaig adonar que no era ell… on eren Marx, Weber i Durkheim? Crec que tinc miopia. Havia viscut una trobada única entre tres grans pensadors, sí, però s’havien trobat en el meu cap, de manera fictícia. En aquell moment em vaig adonar que necessitava descansar de tanta lectura de sociologia clàssica i vaig tornar cap a casa meva.

Recursos:

Alós, E. (05 / 11 / 2018). Gràcia, territori xamànic (i holístic). El Periódico.

Estradé, A. (2016). La curiositat i el sorgiment de la sociologia. Barcelona: UOC. Recollit de YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TEfBN2FvZ7w

Estradé, A. (2019). El pensament sociològic (I). Els fundadors. Barcelona: UOC.

Giddens, A. (1984). Diferenciación social y división del trabajo. A A. Giddens, El capitalismo y la moderna teoría social (p. 361-386). Barcelona: Labor.

Giddens, A. (2010). Teorías y perspectivas sociológicas. A A. Giddens, Sociologia (p. 88-126). Madrid: Alianza Editorial.

Hamilton, P. (1992). The Englightenment and the Birth of Social Science. A S. &. Hall, Formations of modernity (p. 17-69). Cambridge: Polity Press.

Debat0el Entre carrers i diàlegs: una trobada inusual

No hi ha comentaris.

Publicat per

Reflexions en un Cafè: Marx, Durkheim i Weber desxifren la transformació de la Vila de Gràcia

Publicat per

Reflexions en un Cafè: Marx, Durkheim i Weber desxifren la transformació de la Vila de Gràcia

En el marc evocador de l’antic cafè de les Rambles de Barcelona, es desplega una escena que captura la convergència d’idees entre…
En el marc evocador de l’antic cafè de les Rambles de Barcelona, es desplega una escena que captura la…
@utogenerada https://creator.nightcafe.studio/

En el marc evocador de l’antic cafè de les Rambles de Barcelona, es desplega una escena que captura la convergència d’idees entre Karl Marx, Émile Durkheim i Max Weber. A través de la decadència artística de l’entorn, aquests tres pensadors observen la transformació del barri de Gràcia, una Vila que, com ells, té la seva pròpia narrativa social en constant evolució.

El cafè, amb la seva història de trobades filosòfiques, es converteix en un escenari on les teories de la Il·lustració es barregen amb les reflexions sociològiques modernes. A mesura que el diàleg es desenvolupa, les expressions i les interaccions dels pensadors revelen una curiositat compartida sobre com els canvis a Gràcia es connecten amb les seves pròpies teories.

Marx, iniciava el debat citant “ La Contribució a la crítica de l’economia política” de 1858, on introdueix la Vila de Gràcia, com un microcosmos vibrant, que es converteix en un camp d’investigació per a la curiositat insaciable d’aquests tres pensadors. Cada un, amb la seva perspectiva única sobre la societat i el seu constant desig de comprendre’n les relacions intrínseques entre les estructures econòmiques, les consciències socials i els canvis.

Adjuntem una petita transcripció de les seves converses:

  • Marx: Estimat col·lega, les seves reflexions ressonen poderosament en aquest context. Les relacions de producció, com a base real de la societat, es manifesten clarament a Gràcia. La Vila experimenta una transformació profunda amb l’adaptació a noves formes de producció i comerç. Les estructures socials són inconfusiblement influïdes per aquest canvi econòmic.
  • Durkheim: Certament, amic. No puc deixar de preguntar-me si aquests canvis tan ràpids podrien amenaçar la cohesió social. En aquest context, la solidaritat juga un paper crucial per mantenir l’equilibri. A Gràcia, la comunitat es converteix en un camp d’estudi sociològic, i la gestió prudent de la solidaritat esdevé imperativa per prevenir tensions socials.
  • Weber: Les seves observacions són molt rellevants. Les forces productives impulsen el canvi, però no podem menystenir la dimensió individual. A Gràcia, la diversitat cultural que observo és una expressió clara d’aquesta individualitat. Aquest mosaic cultural és fonamental per comprendre la complexitat de la transformació social a la Vila.
  • Marx: Aquesta diversitat cultural, en la seva essència, ¿reflecteix les tensions entre les classes socials en aquest context?
  • Weber: No només això, estimat col·lega. La diversitat cultural també pot ser interpretada com una resposta a la creixent burocratització i racionalització. Les persones busquen preservar la seva individualitat en aquest context de canvi. A Gràcia, aquesta individualitat es fa evident.
  • Durkheim: És fascinant com cada un de nosaltres, amb les nostres teories, aporta una perspectiva única per comprendre Gràcia. Les noves formes de solidaritat que emergeixen a través de la recerca de significat i experiències compartides són com un laboratori social en aquesta encantadora Vila, on les nostres idees prenen vida.
  • Weber: La diversitat cultural d’aquesta Vila és un reflex clar del meu concepte d’individualisme modern. Les pràctiques antigues i noves coexistint, com un mosaic cultural, mostren la complexitat de les aspiracions individuals.
  • Marx: Gràcia, amb els seus canvis, és un mirall de la nostra pròpia obra. La transformació econòmica i la consciència social es reflecteixen en cada racó d’aquesta Vila. Una nova fase de revolució, no només material, sinó també espiritual.
  • Weber: Exactament col·legues. La interacció entre les pràctiques antigues i noves pot oferir-nos una comprensió única dels canvis socials. La Vila de Gràcia és com un llibre obert, esperant ser llegit i interpretat des de les nostres perspectives úniques.
  • Marx: Com a suggeriment de lectura, als aquí presents, els animaria a continuar explorant més a fons la meva obra “El Capital” [1] per comprendre com les relacions de producció configuren l’estructura social.
  • Durkheim: Si m’ho permeten, jo i afegiria a la seva tauleta de nit, una de les meves obres “De la división del trabajo social” [2] per entendre com la solidaritat manté la cohesió social en moments de canvi.
  • Weber: Per concloure i deixar-los gaudir del seu cafè, afegiria un nou llibre a la seva tauleta, “Economia i societat” [3], una lectura essencial per explorar la dimensió individual i la diversitat cultural que estem presenciant a la Vila de Gràcia.
  • Amb aquest intens i enriquidor diàleg entre Marx, Durkheim i Weber en el cafè de les Rambles, es revelen les profunditats de les seves teories i la seva rellevància en el context canviant de la Vila de Gràcia. Com a observadors atents, aquests tres pensadors desxifren les capes de transformació econòmica, social i cultural que es manifesten a cada carrer i plaça.

A través de la lupa de Marx, percebem la Vila com un microcosmos vibrant, un laboratori on les relacions de producció configuren les estructures socials amb una claredat sorprenent. La seva crida a explorar “El Capital”[1] com a guia per entendre aquest fenomen ressona com una invitació a plantejar-se les relacions econòmiques i la seva influència en la societat.

Durkheim, amb la seva preocupació per la cohesió social, il·lumina la necessitat de gestionar la solidaritat en aquesta Vila en evolució. Les seves reflexions sobre “De la división del trabajo social” [2] ofereixen una mirada única sobre com la solidaritat manté l’equilibri en moments de canvi accelerat, una lectura essencial per a aquells que busquen comprendre els lligams que uneixen la comunitat.

Weber, d’altra banda, destaca la riquesa de la diversitat cultural a Gràcia com una expressió de l’individualisme modern. “Economia i societat”[3] de Weber esdevé una brúixola per explorar la complexitat de les aspiracions individuals en un entorn que es transforma constantment.

En conjunt, la Vila de Gràcia emergeix com un escenari de diàleg entre les teories il·lustrades de la Il·lustració i les reflexions sociològiques modernes. Les paraules dels tres pensadors ressonen a través del temps, oferint-nos una guia per interpretar els canvis que abracen aquesta Vila única.

Així doncs, mentre els tres pensadors s’acomiaden amb una invitació a explorar més a fons les seves obres i a veure la Vila de Gràcia com un text viu, un llibre obert que continua cridant a ser llegit i interpretat des de diverses perspectives. Aquest cafè, amb la seva història rica en diàlegs filosòfics, roman com un testimoni silenciós de la intersecció entre la teoria i la vida quotidiana, entre la història i la contemporaneïtat.

Barcelona, 5 de desembre de 2023.

(més…)

Debat0el Reflexions en un Cafè: Marx, Durkheim i Weber desxifren la transformació de la Vila de Gràcia

No hi ha comentaris.

Publicat per

Repte 1: El petò

Publicat per

Repte 1: El petò

L’objectiu principal d’aquesta entrada és presentar la meva reflexió en clau sociològica entorn al vídeo d’El País “Las CLAVES para entender el…
L’objectiu principal d’aquesta entrada és presentar la meva reflexió en clau sociològica entorn al vídeo d’El País “Las CLAVES…

L’objectiu principal d’aquesta entrada és presentar la meva reflexió en clau sociològica entorn al vídeo d’El País “Las CLAVES para entender el CASO RUBIALES por el BESO” i les reaccions que en deriven. Per una banda, indagaré en els factors que han influït en el transcurs de la situació, com són la relació de poder desigual, la retransmissió de l’esdeveniment, la presència de personalitats rellevants i el factor sorpresa. I per l’altra banda, abordaré la reacció que ha despertat l’anàlisi d’El País als usuaris de la xarxa i com es situen enfront al petó de Rubiales a Jennifer Hermosos. Per entendre-ho tindré en compte com s’estableix la normalitat i quins tipus de legitimitat existeixen..

Vull començar amb la premissa que “les coses no són el que semblen, i que no és or tot el que lluu” (p18, Estruch i Gibert, 2019) per entendre les claus sobre el consentiment proposades per Isabel Valdés, corresponsal de gènere de El País.

En primer lloc, afirma que hi havia una relació de poder desigual. Per entendre-ho hem d’aprofundir en el funcionament de la societat, ja que actuem segons uns patrons de comportament marcats per les institucions[1] i unes pautes de conducta individual estan marcades pels rols[2]. En aquest cas, la institució és el mundial de futbol femení. Essent Rubiales qui portava a terme el rol d’entrenador i de vicepresident de la UFEF (Unión de Federaciones Europeas de Fútbol), i  Jenny Hermoso qui tenia el rol de jugadora. Addicionalment, aquest no és l’únic rol que es manifesta. També i són presents la institució del patriarcat i els rols de gènere. Com escenifica Valdés, l’actuació de Rubiales és el reflex del patriarcat:

“es algo que ocurre mucho entorno a la violencia sexual” …“básico en el manual de cómo se mueve el patriarcado y la violencia sexual”

(Valdés, 2023)

Així mateix, podem veure que Hermoso té el rol de dona i Rubiales el d’home. Parafrasejant a dibuixant el gènere (Coll-Planas & Vidal, 2016), ens adonem que la dona està vinculada a la rendició i a l’entrega sexual, mentre que l’home al poder. Així mateix, el gènere també es vincula a unes pautes de comportament, que definirà el nom, les activitats[3], i fins i tot, les reaccions enfront de les actituds d’altres persones.

Per tant, existeix una relació de poder. Rubieales es troba en un estrat superior al d’Hermoso per la seva carrera professional i el seu gènere.

En segon lloc, l’acció es porta a terme en un espai públic sota la pressió de multituds de càmeres i en presència de personalitats rellevants. Aquest fet influeix en la nostra forma d’actuar, ja que “fem el que la societat espera de nosaltres, ens comportem per agradar als altres. En societat mantenim les formes. Representem un rol”.(Martínez & Mansilla, 2022). Això és degut als mecanismes de control que tot i que no els viem en tot moment, s’asseguren que no sortim de la norma.

“excepcionalment som conscients de la força que exerceixen, els donem per descomptat”…..”aquesta invisibilitat és la que emmascara les relacions de poder i les desigualtats que estructuren la nostra vida social”.

(Martínez & Mansilla, 2022)

Imagina que hauria passat si Hermoso li hagués donat una bufetada a Rubiales davant de la infanta. El meu sentit comú, donat que estic socialitzada en aquesta societat, em diu que s’haurien posat en manifest els mecanismes de control, com són les mesures legals, la culpa[4] o la vergonya[5]. Per tant, és un acte que manca d’espontaneïtat, reciprocitat i consentiment.

En tercer lloc, Valdés destaca que hi ha un component sorpresa. Segons Estruch i Gibert, existeix dues tipologies d’experiències; les rutinàries i les sorpreses. Malgrat que la rutinització de les experiències acostuma a tenir una connotació negativa, és al contrari.

“La nostra experiència en societat és bàsicament una experiència de rutines. Una vida social permanentment sotmesa a situacions de sorpresa conduiria individualment a la bogeria…. és, doncs, una condició de funcionament de la societat.”

(Estruch i Gibert, 2019).

Així que, en ser un component sorpresa Hermoso no tenia clares quines havien de ser les seves pautes de conducta, ni que esperaven els altres d’ella. Que un entrenador li doni un petó als llavis a una jugadora del seu equip en l’entrega de premis i davant de 8.000 teleespectadors no és una experiència rutinitzada.

En el següent punt veurem la reacció de la societat en vers al petó i a l’anàlisi del País.

Per començar, Rubiales justifica la seva actuació com una reacció eufòrica del moment i sense mala fe. Tal com esmenta Valdés, intenta rebaixar un fet, decidint que no que és greu i que no. Així mateix, també corresponsabilitza a Hermoso, donant-li la responsabilitat del que ha passat. En termes sociològics, podríem dir que se l’etiqueta de desviat[6], però ell no accepta l’etiqueta.

“Aquesta evidència ens introdueix en la característica principal de la desviació social: la relativitat. Perquè tal com hi ha relativitat en les concepcions socials de normalitat, també n’hi ha en les concepcions socials ‘anormals’”.

(p22. Esther Fernández Mostaza, 2019)

Algunes persones mostren el seu punt de vista, reafirmant la importància de saber que percebem com a normal i que és anormal. A continuació podem veure un exemple de com és utilitzat el concepte de normalitat per justificar que el no estava fora de lloc:

“…no se negó o mostró disconformidad, incluso lo vio como normal en el vestuario…”

@johnwalker5206

També podem trobar un altre exemple on normalitzen l’acte, considerant anormal l’anàlisi que s’ha fet posteriorment:

“Es grave lo que intentan hacer con este análisis, el acoso sexual es otra cosa.”

@carmenrosacalderonmorales9636

Alhora, els actes de Rubiales són vistos com a legítims[7]. A continuació podem veure un exemple de legitimitat tradicional i carismàtica:

“…Todos hemos visto a ciertos personajes televisivos dar picos sin pedir permiso y todos le han reído la gracia…”

@unumondounuhomaro6232

Així mateix, exposo un altre exemple de legitimitat legal:

“Como sin un juicio y una sentencia judicial se condena a un ser humano. Si dentro de un mes existe juicio y la sentencia no fuera agresión , que haría el mundo que lo condena? Porque si tan clara está , por que no toman otras medidas ?”

@lolafidalgo1554

En conclusió, tot i que vivim en un món on coexisteixen diverses normalitats, hi ha valors que són més compartits dels que ens pensem. Per tant, el gènere, la classe, l’estatus, la situació i el moment són components claus per definir una situació. Depenent del context i el moment en el qual ens trobem i la realitat reïficada, tindran un major o un menor pes.

Com diu Rovira “La societat és dins nostre” (Rovira, 2016) Per tant, si hi ha una normalitat que no ens agrada està a les nostres mans canviar-ho.

[1] “una institució seria un patró de comportament, una mena de llibre de navegació que ens ofereix la societat i que aquesta imposa sobre les conductes dels individus.” (Francesc Núñez Mosteo, 2019)

[2] “Podem dir que el rol és una mena de vincle entre l’entramat institucional i els individus, el guió social que els individus han de seguir per moure’s dins –i entre– les institucions. Un dels elements clau d’aquests guions és que també tenen un paper crucial el qual anomenàvem socialització. “ (Francesc Núñez Mosteo, 2019)

[3] Cal recalcar el futbol és un esport masculinitzat.

[4] “La culpa, que és com nosaltres mateixos desaprovem els comportaments que es desvien de la norma. Sense necessitat de cap policia ni recriminació externa. No cal ni que ens imaginem la mirada de l’altre.(Martínez & Mansilla, 2022)

[5] “La vergonya … és com nosaltres mateixos experimentem dins nostre la mirada desaprovadora dels altres. Una mirada dels altres que tenim tan incorporada, tan feta cos, que fins i tot canvia el color de la nostra pell i ens fa posar vermells o vermelles. (Martínez & Mansilla, 2022)

[6] Entenem per desviat la “violació de les normes socialment establertes”  (p15. Esther Fernández Mostaza, 2019).

[7] En el mòdul 3, s’explica la classificació de weber que es desglossa en tradicional, carismàtica i legal

 


 

Bibliografía

 

  • Coll-Planas, G., & Vidal, M. (2016). Dibuixant el gènere [audiovisual]. https://www.youtube.com/watch?v=0HJKzMTEzeU
  • Esther Fernández Mostaza. (2019). Mòdul 2: La societat (I). El procés de socialització.
  • Estruch i Gibert, J. (2019). Mòdul 1: La perspectiva sociològica.
  • Francesc Núñez Mosteo. (2019). Mòdul 3: La societat (II). El procés d’institucionalització. UOC.
  • Martínez, R., & Mansilla, J. (2022). Normalitat, desviació i poder
    [audiovisual]. UOC. https://materials.campus.uoc.edu/cdocent/PID_00290616/
  • Rovira, M. (2016). El procés de socialització
    [audiovisual]. UOC. https://materials.campus.uoc.edu/cdocent/PID_00233641/
  • Valdés, I. (2023, agost 25). Las CLAVES para entender el CASO RUBIALES por el BESO a JENNIFER HERMOSO. El País. https://www.youtube.com/watch?v=Kl6jAIwb8DU

Debat0el Repte 1: El petò

No hi ha comentaris.

Publicat per

Cas Rubiales: Una radiografia sociològica sobre els canvis i les expectatives socials.

Cas Rubiales: Una radiografia sociològica sobre els canvis i les expectatives socials.
Publicat per

Cas Rubiales: Una radiografia sociològica sobre els canvis i les expectatives socials.

La normalització o l’estigmatització de les agressions masclistes en determinats contextos socials ens ajuden a comprendre i ampliar la nostra perspectiva referent…
La normalització o l’estigmatització de les agressions masclistes en determinats contextos socials ens ajuden a comprendre i ampliar la…

La normalització o l’estigmatització de les agressions masclistes en determinats contextos socials ens ajuden a comprendre i ampliar la nostra perspectiva referent a la societat en què vivim. Espanya fa dècades que experimenta una transició important en la concepció del masclisme, i les expectatives socials sobre com gestionar els actes impulsius estan canviant. El diumenge 20 d’agost de 2023, l’equip de futbol femení va guanyar el campionat del món per primera vegada; així i tot, aquesta no va ser la notícia principal a Espanya sobre el mundial.

Enmig de la celebració de la selecció espanyola per la victòria de l’equip, una jugadora, Jennifer Hermoso, es va dirigir a l’expresident -en aquell moment, president- de la Real Federació Espanyola de Futbol (RFEF), Luis Rubiales, per recollir les medalles per l’esforç realitzat. És en aquest moment quan Rubiales li va dir unes paraules a la jugadora i tot seguit va agafar-la de la cara amb les dues mans per fer-li un petó a la boca sense el seu consentiment. Les primeres declaracions públiques de la jugadora al respecte van ser en una transmissió en viu a les xarxes socials, on ella va comentar: “Eh, pero no me ha gustado, eh?… ¿Pero qué hago yo? Miradme a mí”.

Aquesta acció de l’expresident ha tingut molta repercussió mediàtica i ha estat coneguda socialment com “Caso Rubiales”, i ha creat impressions diversificades al respecte. A internet es pot observar aquesta polarització en la reacció social sobre aquest cas. Per una banda, hi ha comentaris i vídeos favorables a Luis Rubiales, on es resta importància al petó sense consentiment, considerant-lo un comportament impulsiu. Per altra banda, i amb més suport institucional, que sostenen que no és espontaneïtat, sinó que és fruit de la normalització d’una cultura patriarcal interioritzada. La denúncia pública d’aquest comportament podria il·lustrar l’objectivació de l’estigmatització de comportaments masclistes.

Podríem considerar, per tant, l’acció de Luis Rubiales com un problema social, ja que és una qüestió que ha afectat la societat en conjunt, generant inquietud entre els membres de la comunitat espanyola i, fins i tot, internacional (Excélsior TV, 2023). Aquest problema ha involucrat múltiples perspectives i ha estat percebut de manera subjectiva per diferents individus. No obstant això, l’objectiu d’aquest escrit és abordar aquesta qüestió com un problema sociològic, és a dir, des d’una perspectiva sociològica, analitzant les diferents dinàmiques socials i estructures institucionals que podrien haver contribuït al desenvolupament d’aquest cas.

Amb aquest objectiu, desenvoluparem una perspectiva crítica i desenmascadora que ens permetrà revelar les estructures de poder, les normes socials i les ideologies que influeixen en el Cas Rubiales. Considerem molt important aprofundir en l’anàlisi dels patrons de comportament que queden amagats i que podrien estar en joc en aquest cas, com les dinàmiques patriarcals que podrien normalitzar l’acció de Rubiales, i revelar patrons de comportament i idees interioritzades que podrien passar desapercebudes en una anàlisi superficial.

Per comprendre aquesta realitat social és essencial reconèixer la dialèctica entre societat i individu. Com bé deia el sociòleg nord-americà Charles Wright Mills: “Ni la vida de un individuo ni la historia de una sociedad pueden entenderse sin entender ambas cosas.” (Mills, 1960) Aquesta cita destaca les relacions dinàmiques entre les vivències individuals i els processos socials més extensos. La conducta de Rubiales no és un cas aïllat, sinó que podria exemplificar les relacions de poder i les expectatives de gènere que prevalen en l’àmbit esportiu occidental. La interconnexió entre l’individu, en aquest cas Rubiales, i la societat espanyola destaca la complexitat d’aquest acte i la necessitat de comprendre la relació entre aquests dos elements. Això implica reconèixer les forces socials i institucionals de base que han impulsat l’acte, així com la seva influència social i estructural resultant.

Cal destacar que, en societat, hi ha comportaments esperats en l’ocupació de determinades posicions socials, com és el cas de Luis Rubiales. Ell està en un rol de poder en referència a les jugadores, ja que en el moment de l’acte ell era el president de la RFEF. Aquesta institució social li va atorgar la responsabilitat de dirigir tot el futbol femení espanyol federat, situant Rubiales en un determinat estatus d’autoritat. Aquesta identitat social atribuïda genera expectatives en els seus actes, esperant que aquests siguin, en tot moment i sobretot en públic, adequats i autoregulats.

“El lapso de tiempo que transcurre entre el pensar, las pruebas para excluir cada uno de los movimientos y la dirección del miembro en la acción misma se hace cada vez más largo. A excepción de unas pocas situaciones muy bien delimitadas socialmente, los impulsos de autorregulación modelados socialmente -como quiera que se les llame: «entendimiento», «razón» o «conciencia»-, suelen bloquear a otros impulsos más espontáneos -sean éstos de carácter instintivo, emocional o intelectual- el acceso directo a la manifestación motora, a su descarga en la acción.” (Elias, 1990, p. 139).

Com bé diu Norbert Elias, en la societat occidental, s’espera que el raonament i la consciència prevalguin sobre els actes impulsius. Per a tals efectes, l’autoregulació socialment modelada hauria de bloquejar els impulsos espontanis, establint una demora entre el pensament i l’acció. Això reflecteix les normes socials i les expectatives sobre com les persones han de comportar-se en diverses situacions, incloent-hi les interaccions socials públiques com l’acte protagonitzat per Luis Rubiales i Jennifer Hermoso durant la celebració de l’èxit de l’equip femení de futbol.

Aquesta autoregulació i conformitat amb les normes socials són fonamentals per aconseguir una major acceptació social, ja que influeixen directament en com les persones perceben i interpreten el seu rol i la seva identitat en un context determinat. En aquest sentit, l’estratificació social també té un paper molt important. El comportament esperat en situacions socials específiques està estretament lligat a la classe social, l’estatus i el rol de l’actor, així com al context, especialment quan es tracta d’esdeveniments mediàtics amb figures com la infanta i la reina d’Espanya. Aquestes figures poden influir en la percepció pública i la valoració social dels individus involucrats.

El rol de poder de Rubiales, com a president de la RFEF, implica una dualitat entre autonomia i heteronomia. S’esperava que exercís el seu càrrec basant-se en el seu propi raonament i valors, però al mateix temps, les expectatives socials han imposat límits en aquesta autonomia, ja que les decisions del president estan influenciades -i determinades- per factors externs, com normes socials, autoritats externes o pressions de l’entorn. Aquesta dualitat es trasllada a les jugadores, perquè, tot i tenir certa autonomia, també es veuen afectades per les expectatives socials que poden limitar la seva llibertat d’acció, creant també una dinàmica d’heteronomia envers les interaccions socials i les dinàmiques de poder.

Així doncs, està present un control social que influeix en els raonaments individuals i en les relacions interpersonals, regulant el comportament dels membres d’una societat. Segons Peter Berger “no pot haver-hi cap societat sense control social” (Berger, 2020). Aquesta influència es pot manifestar de diverses formes, com la moralitat, els costums, la normalització o la imposició d’expectatives socials, entre altres. Aquestes expectatives, si no s’assoleixen, poden conduir a l’etiquetatge de les persones amb conceptes com immoral, excèntric o maleducat, en resposta a les desviacions de les determinades normes socials establertes.

Aquestes etiquetes depenen de la perspectiva i el context social des d’on observem el Cas Rubiales. Actualment, la societat espanyola s’enfronta a una realitat diversificada, on la percepció de les accions individuals varia enormement. Roger Martínez i Jose Mansilla ja destaquen aquesta realitat de diversitat de normes, definint un escenari social molt diferenciat, canviant i, alhora, plural: “En un món tan diferenciat, plural i canviant com l’actual, en canvi, sovint trobem que no és gens fàcil tenir clar què és “majoritari” o què és “normatiu”, perquè hi ha moltes normalitats: hi ha pluralisme normatiu.” (Martínez & Mansilla, 2022). En un context tan heterogeni, és difícil establir què és “majoritari” o “normatiu”, ja que existeix una gran diversitat de pautes i actituds.

Aquesta coexistència de perspectives genera una conseqüència interessant: la diversitat de reaccions socials davant de les accions que, com les del Cas Rubiales, poden conduir a la normalització o bé a l’estigmatització de determinats comportaments. En el context del futbol femení i les actituds d’individus com Rubiales, hi ha un contrast entre les visions tradicionals i les noves perspectives socials. Rubiales s’adhereix a una normalitat potser obsoleta; en canvi, una altra gran part de la societat evoluciona cap a altres estàndards. Aquesta pluralitat normativa es manifesta de manera notable en la reacció social, on alguns defensen les accions de Rubiales mentre altres les condemnen. Aquesta pluralitat de visions, respostes i reaccions crec que reflecteix molt bé la diversitat en la societat actual.

Les diverses perspectives socials poden ser producte dels processos de socialització i la interiorització de determinades conductes des de la socialització primària, és a dir, el procés inicial d’aprenentatge i internalització de les normes socials, valors i comportaments. Com diu George Herbert Mead (Fernández, 2019, p. 10), és on es comença a produir la interacció amb els “altres significatius“, provinents d’institucions socials com la família, el sistema educatiu i, actualment, també i per extensió, l’audiovisual i internet, presents en edat infantil. Aquests referents juguen un paper clau en la transmissió de valors, normes i comportaments socials.

La continuïtat dels processos de socialització s’estableixen a través de la socialització secundària, on els patrons i els valors interioritzats en la primera etapa es converteixen en una part integral del comportament i del pensament de l’individu. En el cas de Rubiales, el seu comportament, les seves decisions i la seva manera de gestionar la seva “autoritat” estan sotmeses a l’observació, avaluació i judici públic. Aquesta interacció, en mitjans de comunicació, xarxes socials i altres àmbits públics, reflecteix la manera com la seva conducta és percebuda i internalitzada per aquest “altre generalitzat“, la societat en conjunt.

La interiorització de determinades conductes és una part essencial del procés de socialització i desenvolupament individual. Com diu Marta Rovira: “La interiorització és el procés pel qual anem assimilant les normes, les expectatives i les relacions del nostre entorn.” (Rovira, 2016). Aquest procés no guarda exclusivitat en l’àmbit familiar i educatiu, sinó que es reflecteix en la vida quotidiana de qualsevol individu, en cada àmbit de la societat. L’acció de Luis Rubiales no és ben bé la manifestació de la rutinització, perquè era la primera vegada que guanyaven aquest campionat, però sí que hi havia una acceptació implícita d’un comportament que, fins fa poc, podria haver passat desapercebut o justificat com a part del seu càrrec.

En conclusió, abordar aquesta qüestió com a problema sociològic ens ha ajudat a entendre dinàmiques masclistes en la seva complexitat. El concepte d’imaginació sociològica (Mills, 1960) ens ha permès ampliar la nostra perspectiva, analitzant com els canvis socials influeixen en la concepció del masclisme. Aquesta comprensió ens ajuda a buscar solucions per abordar les desigualtats de gènere. Les actituds de les institucions esportives poden reflectir canvis socials més grans i obren la porta a debatre sobre la comprensió evolutiva dels rols de gènere, i podem utilitzar els esdeveniments esportius -i les seves reaccions socials- com a mirall dels canvis a la societat.

Aquest cas ens ha fet reflexionar i plantejar-nos preguntes sobre els canvis socials que està tenint el plantejament de la igualtat de gènere en els nostres dies. I és que la sociologia no només ofereix respostes, sinó que és també una eina molt útil per fer noves preguntes i observar la realitat des de diferents perspectives, obrint la porta a noves investigacions. “Aprendre sociologia és aprendre a interrogar: a fer preguntes i a fer-se preguntes.” (Estruch, 2019, p. 5)

Així, plantejo les següents preguntes com a part d’aquesta anàlisi:

  • Quines dinàmiques de gènere s’observen en la interacció entre Rubiales i Hermoso?
  • Quines són les similituds i diferències en les reaccions a aquest cas en xarxes socials i en mitjans tradicionals
  • Quina influència té el context mediàtic en la percepció pública d’aquests esdeveniments?

 

Bibliografia:

Berger, P. L. (2020). Invitació a la sociologia. (J. Estruch, Trad.) Barcelona: Herder.

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1988). La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.

Coll-Planas, G., & Vidal, M. (2016). Dibuixant el gènere [audiovisual]. Recollit de YouTube.

El País. (25 / 08 / 2023). Las claves para entender el Caso Rubiales por el beso a Jennifer Hermoso. Recollit de YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Kl6jAIwb8DU

Elias, N. (1990). La sociedad de los individuos. Ensayos. (J. A. Alemany, Trad.) Barcelona: Ediciones Península. Recollit de https://es.scribd.com/document/134841770/Norbert-Elias-La-Sociedad-de-Los-

Estruch, J. (2019). La perspectiva sociològica. Barcelona: UOC.

Excélsior TV. (5 / 11 / 2023). Woody Allen minimza el beso de Rubiales a Jenni Hermoso. Recollit de Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LpTy6x7txK8

Fernández, E. (2019). “La societat (I). El procés de socialització”. Barcelona: UOC.

Goffman, E. (2006). Estigma: La identidad deteriorada. Madrid: Amorrortu editores.

Martínez, R., & Mansilla, J. (2022). Normalitat, desviació i poder [audiovisual]. Barcelona: UOC.

Mills, W. (1960). La imaginación sociológica. México: Fondo de cultura económica.

Núñez, F. (2019). “La societat (II). El procés d’institucionalització”. Barcelona: UOC.

Rovira, M. (2016). El procés de socialització [audiovisual]. Barcelona: UOC.

Tannen, D. (1991). You just don’t understand. Women and Men in Conversation. Nova York: Random House.

Debat0el Cas Rubiales: Una radiografia sociològica sobre els canvis i les expectatives socials.

No hi ha comentaris.

Publicat per

Normalitat

Publicat per

Normalitat

El primer es presentar-se, i com la resta dels meus companys us emplaço a dirigir-vos al meu “qui soc” per saber-ne alguna cosa mes de mi. Tot i això us avanço que soc el Luis Pérez Pla. Sóc un munt de coses, i molt apassionat de totes elles. Músic, fotògraf, pare, marit, entrenador, surfista… I com a inconformista de mena que sóc, m’apunto al grau de sociologia. I es que dins l’ordre relatiu de la meva vida he trobat un…
El primer es presentar-se, i com la resta dels meus companys us emplaço a dirigir-vos al meu “qui soc”…

El primer es presentar-se, i com la resta dels meus companys us emplaço a dirigir-vos al meu “qui soc” per saber-ne alguna cosa mes de mi. Tot i això us avanço que soc el Luis Pérez Pla.
Sóc un munt de coses, i molt apassionat de totes elles. Músic, fotògraf, pare, marit, entrenador, surfista… I com a inconformista de mena que sóc, m’apunto al grau de sociologia.
I es que dins l’ordre relatiu de la meva vida he trobat un petit forat. Un forat que voldria aprofitar per seguir mantenint el meu cervell actiu. Per continuar formant-me. Per no rendirme a la normalitat. Perquè el “normal” amb 48 anys es dedicar-se a la feina, els fills, pagar la factura de la llum… El “normal” no es estudiar i “complicar-se” la vida amb reptes que no comporten un benefici material, empíric.
Però d’una manera o una altre, tots, que ens sentim una mica condicionats i conscients de la deriva induïda a la que pertanyem, tots, ens reservem un petit espai per a la “desviació de la norma”. En un moment o un altre tots ens hem revelat. Hem sigut conscients de la nostra pròpia idiosincràsia i ens en orgullim d’això. Perquè la pertanyença al col·lectiu ens aporta la relaxació de la seguretat de ser admesos a la tribu, però un gest de rebelia es una autoafirmació d’un mateix com a individu.

Aquesta es doncs la meva rebequeria. Aquest es el meu gest, la meva desviació. Dins la meva oficina de treball, que comparteixo amb 42 persones mes, jo hem sento diferent per haver triat estudiar. Per no rendirme al camí que es presuposa que haig de seguir en la meva situació.
L’únic dubte que em sorgeix del vídeo, i possiblement de la pròpia situació personal es el perquè del temps. I es que acceptant que els poders son els qui imposen el valor del mot “normal” o “normalitat”, no soc capaç d’entendre les derives en funció de l’època. Resulta evident que els temps marquen el que considerem normal e inclús normatiu, pero potser em queda lluny d’entendre el com s’ha arribat a aquest punt, i perquè exactament a aquest i no un altre… Suposo que cada època seria digna d’un estudi profund, pero si entendre el món es complexe, entendre els motius de les elits que indiquen els camins es ja per a mi, quelcom impossible.

Debat0el Normalitat

No hi ha comentaris.

Publicat per

Sociologia? Vols dir?

Publicat per

Sociologia? Vols dir?

És la pregunta que més he hagut de raonar aquests últims dies, cada cop que he explicat que començo aquesta aventura. Potser perquè m’he desenvolupat en un entorn més vinculat a les ciències pures, les naturals i la tecnologia -ho podeu revisar a l’espai qui soc del meu folio- i em trobo, ves per on, que la primera activitat de l’assignatura més vinculada al nom del meu grau és respondre aquesta pregunta. La resposta que faig servir més, per tal…
És la pregunta que més he hagut de raonar aquests últims dies, cada cop que he explicat que començo…

És la pregunta que més he hagut de raonar aquests últims dies, cada cop que he explicat que començo aquesta aventura.
Potser perquè m’he desenvolupat en un entorn més vinculat a les ciències pures, les naturals i la tecnologia -ho podeu revisar a l’espai qui soc del meu folio- i em trobo, ves per on, que la primera activitat de l’assignatura més vinculada al nom del meu grau és respondre aquesta pregunta.

La resposta que faig servir més, per tal que no m’etiquetin és que un dels projectes en que col·laboro està vinculat a la transparència de les institucions de l’administració i m’ha despertat la curiositat. Però si us he de ser sincer i em prometeu que fareu el possible per integrar-ho a la vostra normalitat, us diré que és la necessitat de trobar respostes a moltes coses que estan passant i que no acabo d’entendre.

La meva mare solia fer un prec que resava “deu meu dóna’m força per solucionar allò que té solució i paciència per acceptar allò que no en té“. Temps després vaig descobrir a la part del davant d’un d’aquells calendaris de butxaca que tothom regalava cap al nadal, i sota el títol de “Només per avui”, hi havia un text que en llegir-lo, el lector es comprometia, per un dia, a una llista d’accions per allunyar-se d’un tipus concret d’addicció; acabava amb el mateix prec de ma mare, però afegia “(…) i saviesa per saber quin és quin“.

I aquí em teniu, il·lusionat i implicat en aquesta aventura, tant per si en la sociologia trobo les respostes a les preguntes que em neguitegen, com si m’orienta cap a on he de buscar-les o si em fa veure que estan mal plantejades, o potser aprenc com s’han de fer i quin tipus de resposta podré trobar; i en qualsevol cas, ja en tindria prou de saber de quina no cal que esperi resposta.

He de reconèixer que el repte d’haver de canviar del marc mental quantitatiu cap al interpretatiu per tal d’entendre les ciències socials també hi té un bon pes, també. Sí.

Amb vosaltres, companys d’aula, compto perquè no sigueu massa durs a l’hora de comentar les meves aportacions -crítics sí, per favor, però de manera que ens pugui ajudar a tots- i jo em comprometo a treballar molt qualsevol intervenció o comentari que faci. Allò que els fusters en diuen “mesura dos cops i talla’n un de sol”.

En l’apartat del meu dia a dia on puc identificar els coneixements que he tret del vídeo estic feliç d’explicar-vos que sempre que apareix el debat al voltant del gènere i l’orientació sexual, proposo explicar les tasques del dia d’una persona, des que es lleva al matí, fins que se’n va a dormir i demano al final si algú és capaç de saber si parlo d’un home o d’una dona. En la meva experiència, cada cop és més difícil diferenciar amb quin sexe ha nascut el protagonista d’una jornada rutinaria.

Hi ha un altre moment on m’encanta fer servir etiquetes quan tracto amb algú que no acaba d’entendre la poca transcendència que té l’orientació sexual (m’agrada més dir orientació amorosa) en una persona respecte al gènere amb el que va néixer. Per caricaturitzar la situació, explico que jo em sento totalment dona ja que soc terriblement presumida a l’hora d’arreglar-me, que em costa hores escollir unes sabates a la botiga, que sóc capaç de distingir entre el blau aiguamarina i el turquesa, que puc fer dues coses a la vegada i, per acabar-ho d’adobar, que soc activista convençuda i militant de la igualtat de drets de les persones. Sóc dona: qui m’ho pot negar?

Això sí, sóc lesbiana perduda.

He mirat amb moltíssima atenció el material sobre el que hem d’opinar i si he de dir les idees que se m’acudeixen, potser ha arribat el moment que el que algú voldria deixar de llegir. No serà que no he avisat i, en tot cas, deixeu-me fer servir la carta del PS (el “post-scriptum” a baix de tot del “qui soc“) del meu espai folio.

El primer pensament que em ve és que, opinar sobre el que és “normal” o és “desviat” partint de la idea que tota normalitat és relativa, se’m fa força complicat.

Primer perquè podria estar defensant alguna postura que seria motiu d’una discussió sense sentit amb algú que tingués el punt de vista totalment oposat i segon perquè em convertiria en un “etiquetador” i tots hem sentit al vídeo que el text de les etiquetes parla més de qui les posa que de a qui se les posa.

Fins i tot si pensem que la “normalitat”, entesa com el conjunt de normes que ens han d’ajudar a conviure, em fa l’efecte que -fil per randa- la mateixa normativa, dona resultats diferents segons l’espai geogràfic, cultural o històric on s’apliquen.

La meva perspectiva, des de la mentalitat científica -entesa la ciència com un mètode d’investigació que en permeti fer prediccions-  a la que estic acostumat, és que potser, amb la normalitat com amb l’ètica o la moral, el debat és saber si n’hi ha d’absolutes que ens ajudin a conviure sense patir per les nostres diferències o si només en podem trobar de relatives i sempre en funció dels condicionants que ens acompanyen.

La meva proposta -i que potser el dec a la imprudència que neix del desconeixement- seria aconseguir, a més, el màxim benestar per a tots els membres d’una comunitat. Digueu-me agosarat.

Potser la idea d’una certa normalitat absoluta no és tan esbojarrada quan sembla que, fins i tot en un moment en que l’àmbit social està molt diferenciat, fragmentat, és plural, global, individualista, envaït pel soroll mediàtic i infoxicat per la Xarxa, es dibuixa un conjunt de valors, una normalitat subjacent, que poc a poc pren forma al llenç dels nostres temps.

O al capdavall només és un joc d’ombres provocat amb la subtilesa i el nivell de manipulació dels que en tenen la ma trencada a base de transmetre’s entre ells, de generació en generació, el poder real a l’hora de definir la normalitat.

Debat0el Sociologia? Vols dir?

No hi ha comentaris.

Publicat per

Canvis generacionals comporten canvis de normalitat

Publicat per

Canvis generacionals comporten canvis de normalitat

Hola, soc Rosario, si voleu saber una mica més sobre mi podeu llegir la meva pàgina “Qui soc?“. Mai he estat especialment…
Hola, soc Rosario, si voleu saber una mica més sobre mi podeu llegir la meva pàgina “Qui soc?“. Mai…
@maneldeaguas. 2023, 7 de maig. Foto perfil. Instagram.

Hola, soc Rosario, si voleu saber una mica més sobre mi podeu llegir la meva pàgina “Qui soc?“.

Mai he estat especialment apassionada de les ciències socials, i en concret de la sociologia (jo soc més de números), però a mesura que he anat madurant i sobretot després de ser mare, la curiositat per aquesta branca de la ciència ha anat en augment. Entendre el comportament humà i les diferències generacionals, entre diferents cultures i comunitats m’ajuda a entendre el comportament de les meves filles, les seves preocupacions i la seva forma de mirar el món.

Respecte al vídeo “Normalitat, desviació i poder“, m’ha fet reflexionar sobre com la societat ha anat canviant en poc temps i com he hagut d’evolucionar i comprendre el que ara és “normal”.

He recordat una notícia de fa poc temps en el que un jove denunciava discriminació perquè era diferent, ja que té implantades unes aletes de peix al cap. Aquest noi es defineix com a transespècie i no s’identifica totalment amb la raça humana.

Quan la vaig llegir el primer que vaig pensar (no ens enganyem, la majoria ho haurà pensat també) és que aquest noi té algun trastorn mental o similar. Tot seguit vaig trobar similituds amb la identitat de gènere i com a la meva àvia era incapaç d’entendre que algú fos de gènere fluid, bastant li va costar entendre la transsexualitat, que va acabar acceptant i normalitzant veient, per exemple, la transformació de Bibiana Fernández, com per entendre als gairebé noranta anys les diferents identitats de gènere que començaven a sentir-se a la televisió.

Els que sou més joves segur teniu ben interioritzats i normalitzats els diferents tipus d’identitat de gènere: Cisgènere, transgènere, intersexual, queer, gènere fluid, sense gènere, bigènere, intergènere, però a mi encara em costa d’identificar i entendre totes aquestes noves “normalitats”.

Les noves polítiques d’igualtats i el moviment LGTBI+, així com la visibilitat a les xarxes social i la introducció de personatges amb aquestes noves identitats al cinema i la televisió són els poders que han contribuït a la desviació de la normalitat.

I per acabar i tornat a la notícia, és possible que d’aquí a uns anys no només seran normals les diferents identitats de gènere sinó que també normalitzarem diferents identitats d’espècie?

Per si no heu llegit la notícia, podeu fer-ho aquí.

 

Debat0el Canvis generacionals comporten canvis de normalitat

No hi ha comentaris.

Publicat per

Som normals però no

Som normals però no
Publicat per

Som normals però no

Hola! Soc l’Emma Cotonat i aquesta és la meva primera entrada del meu Folio. En cas que em vulgueu conèixer amb més…
Hola! Soc l’Emma Cotonat i aquesta és la meva primera entrada del meu Folio. En cas que em vulgueu…

Hola!

Soc l’Emma Cotonat i aquesta és la meva primera entrada del meu Folio. En cas que em vulgueu conèixer amb més profunditat, us animo a llegir-me en la pàgina “Qui soc?”

En aquesta primera entrada, vull introduir alguns conceptes molt importants per a la sociologia, com són la normalitat, la desviació, el poder i els mecanismes de control social. Abans de començar, us vull proposar la següent qüestió, i abans de continuar llegint aquest text, tracteu de respondre-la amb la brevetat més gran possible:

¿La teva manera de vestir és normal?

Quan parlem de normalitat, crec que és imprescindible comprendre que es tracta d’una construcció social que va en acord al context social i cultural d’un moment determinat de la societat. Per exemple, hi ha comportaments que són normals a casa meva, però possiblement no ho són a casa teva. També tinc al cap moltes peces de roba que avui en dia són normals i fa anys eren jutjades, vistes com una desviació de la norma. De fet, existeixen vestimentes que són normals a Bolívia, però són ben estranyes a Catalunya. També, a Catalunya, hi ha platges on podem accedir nuus i d’altres que cal portar banyador obligatòriament.

Com més ampliem la nostra perspectiva sociològica, més ens adonem que vivim en una societat plural, per tant, existeix un pluralisme normatiu, una diversitat dins del concepte de normalitat.

En la meva experiència socialitzant amb diversos grups de joves per Barcelona, m’he adonat que depenent de l’escola o universitat, barri, zona o tribu urbana (entre d’altres), és comú i usual un tipus d’estil de vestimenta o un altre, i aquesta estarà més o menys normalitzada segons l’entorn social. De fet, ja no acostumem a dir que una persona va vestida “normal”; existeixen diversos estils i el més comú podria ser el bàsic, que inclou colors neutres, comoditat i funcionalitat, peces i accessoris senzills i un estil atemporal. Però no vol dir que aquest estil sigui el normal, i cada cop sento que està més acceptat aquest pluralisme normatiu -sobretot en les noves generacions- però crec que també intervé el context social en l’acceptació d’aquestes diverses normalitats.

Però… Qui té el poder d’elecció en la teva vestimenta? El tens tu? El té el teu context social? El té l’Estat? Potser el té la indústria de la moda?

Jo crec que aquest poder no se li pot atribuir a una sola persona, ni tan sols a un sol organisme, ja que ho veig com un conjunt d’accions de diversos actors que han anat formant aquesta normalitat, causant directament o indirectament un control social en el que, per exemple, no podem anar despullats pel carrer.

Espero haver-me expressat adequadament i haver pogut crear un petit espai de reflexió envers els conceptes de normalitat, desviació i poder a través d’un cas tan usual com el concepte de vestir-se, ja que és una idea que sempre m’ha despertat moltíssima curiositat des d’una perspectiva social.

També volia deixar algunes altres idees que crec que poden anar molt relacionades amb la normalitat dins del pluralisme social, com seria la inserció d’insectes a la nostra dieta habitual, la normalització històrica de la comunitat LGTBI+ o la pornografia. Tinc moltes ganes de llegir-vos i veure les vostres idees i reflexions!

Moltes gràcies a tots i totes.

Debat3el Som normals però no

  1. Rosario Pérez Damián says:

    Hola Emma,

    Encantada de llegir-te i conèixer-te millor. M’ha semblat que tens molta maduresa i fas molt bones reflexions tenint en compte la teva edat que jo duplico, jejeje.

    Respecte a la teva pregunta sobre qui té el poder de decisió en la teva vestimenta, jo crec que és un mateix, encara que estàs influenciat pel teu entorn, la publicitat, les modes, etc., depenent també de la personalitat de cadascú (hi ha gent més conformista i d’altra més reivindicativa), cada individu decideix si vol ser més o menys normatiu.

    Però com bé dius, avui dia el tema de la normalitat en la vestimenta, encara que ho podem aplicar a altres qüestions, és molt difús. Des del meu punt de vista, una de les principals causes d’aquest canvi social és la globalització, que ens ha permès ampliar el nostre entorn, la nostra visió. La globalització ens ha ampliat el nostre cèrcol i ens ha obert els ulls a molts altres, acceptant la pluralitat de formes de vestir, ser o pensar.

    Espero que puguem continuar reflexionant i debatent durant el curs.

    Salutacions,

    Rosario Pérez Damián

  2. Arnau Curcó Bosch says:

    Estic d’acord amb la idea central del text. La normalitat és realment una construcció social que varia segons el context cultural i social en el qual ens trobem. El que es considera normal en un lloc pot ser completament diferent en un altre, i fins i tot dins d’una mateixa societat, la percepció de la normalitat pot variar segons la subcultura o el grup social al qual pertanyis.

    També és interessant la reflexió sobre el pluralisme normatiu i com diferents estils de vestimenta, comportaments o eleccions personals poden ser acceptats en la societat. En la meva experiència, he observat com l’acceptació d’aquesta diversitat normativa tendeix a augmentar, especialment entre les generacions més joves, la qual cosa és un signe positiu d’obertura i tolerància cap a la diferència.

    La pregunta sobre qui té el poder d’elecció en la nostra vestimenta és crucial. És cert que aquest poder està influenciat per múltiples factors, incloent-hi les nostres pròpies preferències, l’entorn social en el qual ens desemboliquem i les influències de la indústria de la moda i la publicitat. Això subratlla la complexitat de la construcció de la normalitat i com és el resultat d’una interacció entre diversos actors socials.

  3. Guillem Blasco Palau says:

    Hola, Emma, després d’haver llegit el teu text volia comentar alguna cosa per afegir al que comentes. Estic totalment d’acord amb el pluralisme normatiu en la vestimenta que comentes; sabem que en diferents ambients i contextos, inclús dins la mateixa ciutat, observem diferències notables, que poden ser considerades normals, fins al punt de poder veure amb desaprovació d’altres que no entren en la nostra normalitat.

    En aquest punt es podria argumentar que les classes treballadores es troben, evidentment, diferenciades, podent arribar a buscar la desaprovació d’aquells que es vesteixen com les classes altes, o senyorets. Amb tot, però, quan hem d’acudir a esdeveniments especials o que requereixen un cert codi de vestimenta, la tendència és acceptar allò que les classes altes accepten com a correcte, adequat, és a dir, normal.

    Amb això vull dir que, a pesar d’haver arribat al punt on s’accepten diferents normalitats, continuen havent-hi espais on les classes dominants imposen els seus codis de vestimenta.

    Salutacions, Guillem.

Publicat per

Benvinguts i benvingudes!

Benvinguts i benvingudes!
Publicat per

Benvinguts i benvingudes!

Hola! Aquesta publicació s’ha generat automàticament a l’Àgora. Et trobes a l’Àgora de l’assignatura. En aquest espai es recolliran totes les publicacions…
Hola! Aquesta publicació s’ha generat automàticament a l’Àgora. Et trobes a l’Àgora de l’assignatura. En aquest espai es recolliran…

Hola!

Aquesta publicació s’ha generat automàticament a l’Àgora.

Et trobes a l’Àgora de l’assignatura. En aquest espai es recolliran totes les publicacions relacionades amb les activitats que facin els companys i companyes de l’aula al llarg del semestre.

L’Àgora és un espai de debat on els estudiants i els docents poden veure, compartir i comentar els projectes i tasques de l’assignatura. 

Si només veus aquesta publicació, pot ser perquè encara no se n’ha fet cap, perquè no has entrat amb el teu usuari de la UOC o perquè no pertanys a aquesta aula. Si no ets membre de la UOC i veus alguna publicació, és perquè el seu autor o autora ha decidit fer-la pública.

Esperem que aquesta Àgora sigui un espai de debat enriquidor per a tothom!

 

Debat0el Benvinguts i benvingudes!

No hi ha comentaris.

Les intervencions estan tancades.